מרכז מידע למטייל / מאמרים וכתבות


שייט בלפלנד עם זוהר הצפון

שפה לא תוכל לתאר את התופעה המדהימה והנהדרת הזאת. לא עט או עיפרון יתפסו את גוניה ההפכפכים ואת תפארתה”, כתב או אולי בעצם שר חוקר הקוטב וויליאם הוּפר. ואכן, צפייה בזוהר הצפוני היא חוויה שלא ניתנת לתאור במילים מבלי להתקרב לחוויה מיסטית. השמיים פורצים במחול כאשר קשת אור ירוקה מבהיקה באופק, מתערסלת, מתפצלת לקווים, גלים וספירלות, מתקפלת, מתגלגת, נעלמת ומופיעה שוב. אם נוסיף לכך את החוויה של ספינת תענוגות שנבלעת בתוך המופע הזה, כאשר אנחנו עומדים עם כוסית יין על הסיפון, נבין שזוהי אחת החוויות המרגשות לאנשים שחוו כבר כמעט הכל וקשה לרגש אותם.

אני אוהבת לרגש אנשים, ומוצאת שזה קשה. כולנו מרגישים שטיילנו לא מעט וראינו כמעט הכל. אין הרבה מקומות בעולם שהם באמת ייחודיים. "טיול רגיל" הוא טיול מעניין, אסתטי, שאנשים סקרנים אוהבים לשמוע את הסיפורים על המקום, עם הפכים הקטנים של ההיסטוריה, הגיאוגרפיה והתרבות. לרוב הם חוזרים ואומרים שהיה טיול נפלא. אבל אני לא מרגישה שהצלחתי לרגש באמת. במסע הזה, בשייט ללפלנד, אני מצליחה בקלות לעשות זאת, ואין למדריכת טיולים וותיקה סיפוק גדול מזה. זהו מסע של חוויה גופנית, אסתטית ורגשית, בנוסף לחוויות של טיול "רגיל" שהוא יפה בצורה יוצאת דופן. חוויה שבה גם מרגישים ולא רק מקשיבים להסברים המרתקים ורואים את הנוף הקסום. והנוף כאן באמת קסום.

לפלנד הפכה ל"להיט" בקרב המטיילים בעשור האחרון. אלפי אנשים מחפשים בכל חורף את החוויה המיוחדת הזו וחוזרים  עם חיוך. מרביתם טסים לרובניימי, בירתה של לפלנד הפינית, וחווים חוויות ארקטיות מרגשות.

חברת קרוז תור היא היחידה שמציעה את החוויות הללו, בפינוק של שייט נהרות. בתום הפעילות, חוזרים אל האוניה המחוממת והמפנקת, ואל הנופים הקסומים הנגלים מסיפונה.

נורווגיה נמצאת במרכזה של חגורת הזוהר הצפוני, ולכן הסיכויים לצפות שם בתופעה גבוהים במיוחד. בוודאי גבוהים יותר מהסיכויים לראות אותה ברובניימי הפינית, שנמצאת בשולי החגורה. יתרון נוסף של נורווגיה, בשונה ממקומות אחרים בחוג הקוטב, הוא הטמפרטורות. בעוד שבמקומות רבים בחוג הקוטב הטמפרטורות עשויות לצנוח ל-40 מעלות מתחת לאפס, זרם הגולף באזור לפלנד שבנורווגיה מייצב את הטמפרטורות שם סביב לאפס . כן, גם זה קרררר  אבל פחות. הצטיידנו בבגדים ארקטיים, ויצאנו לפעילויות חווייתיות, על רקע מרחבי השלג האינסופיים, עם השמש המלטפת אותנו בעדינות. ישבנו על מזחלות שנרתמו  לכלבי האסקי, והללו גררו אותנו לטיול מהיר בנוף צבוע לבן עד האופק. מגרש הגולף הצפוני ביותר בעולם מתכסה בחורף במרבד שלג, ועליו שועטים הכלבים, כשהרחש היחיד שנשמע הוא מגע מגלשי המזחלות שחותכים את השלג, ונשיפות הכלבים. בני הסאמי, תושבי לפלנד, נהגו לנצל גם את האיילים כדי לנוע ממקום למקום, בעיקר כשהכלבים היו בהפסקת צהריים, וכחוויה אחרת, רתמו אותנו בני הסאמי למזחלות האיילים, כדי להוביל אותנו ביערות עצי הליבנה, שעומדים בשלכת בעונת החורף, עטורים בלבן, כאילו פריחה של שלג מלבלבת בין בדיהם.

הטיולים שלנו ללפלנד

העולם מתקדם, וגם בני הסאמי נעזרים בטכנולוגיה של המאה ה-21. אופנועי שלג הם כלי התחבורה של היום.   אופנועי השלג שועטים על הנהר הקפוא. אנחנו יכולים לנהוג בהם? חשש קל מתעורר בדרך כלל אצל מטיילים, ששכחו כבר מתי רכבו לאחרונה על אופניים ומעולם לא נהגו על אופנוע. ואיזה סיפוק מציף את כולנו, כשאנחנו מתיישבים, זוגות זוגות, ביציבות על אופנוע השלג, אוחזים בידיותיו ומרגישים את השליטה, כאילו מאז ומעולם היתה זו הדרך המהירה שלנו להגיע ממקום למקום. והכל לבן בוהק מסביב.

מלון הקרח נבנה מחדש בכל שנה בעיצוב שונה. הקרח שולט בכל, כולל במיטות, בכיסאות ואפילו בכוסות השתייה. הטמפרטורה בחדרי המלון  לא עולה מעל 4 מעלות צלזיוס, מזרנים מעור של איילים ושקי שינה דואגים שהאורחים יישארו מחוממים במהלך הלילה. לא, אנחנו לא בודקים את שקי השינה, רק מתרשמים מפסלי הקרח ולוגמים  סיידר בכוסות עשויות קרח. סיידר כחול כמובן, שמשתלב עם הצבע התכול שמקבלים עמודי המלון עשויי הקרח.

אין טיסות שכר לצפונה של נורווגיה. הודות לכך האזור עדיין מאפשר לחוות את הנופים הבתוליים, שאינם מוצפים בהמוני תיירים. מרחבי השלג נראים אינסופיים, ומאפשרים התמזגות עם הנוף כמעט ללא הפרעה. הדרך הנוחה להגיע לשם היא באמצעות שייט. שייט מאפשר גם חוויות נוף שקשה לדמיין אותן. הפיורדים בנורווגיה לא קופאים בחורף. זרם הגולף מחמם את המים, ומאפשר טיול בפיורדים, בעונה שבה הירוק של העצים נצבע בלבן, המים מקבלים צבע כחול עמוק, והשילוב של כחול לבן תמיד נראה לנו חגיגי. זה כחול ולבן של תצפיות נוף, כמו זו של עיר הסטודנטים הצפונית טרומסו, עם ההר הלבן והפיורד הכחול, אלה המפלים הקפואים שבהם המים הכחולים נצבעו לבן, אלה מי הבריכה החמימים והג'קוזי המפתה של הספינה על רקע ההרים הלבנים, וההשתקפויות המושלמות של ההרים הבוהקים בתוך המים התכולים של הפיורדים.


טיולים שיכולים לעניין אתכם

לוגו של וואטסאפ