מרכז מידע למטייל / מאמרים וכתבות


סין, עולם ומלואו – מאמר

מרחק עצום משתרע בין החקלאים המעבדים את שדות האורז, שרגליהם מבוססות במים, לגורדי השחקים המאירים בניאון את שמי הלילה.
טיול מרתק לאורכה של הרפובליקה העממית של סין יקלף את השכבות בין הערים לכפרים, הבודהיזם לאתיאיזם, המסורת לקידמה – ויחשוף בפניכם מעט מהמסתורין האופף את המדינה.

מרחוק דוגית העץ נראית כמו צעצוע שילד השיט במימי הנהר. קופסת עץ לא גדולה שמעליה מתנוסס תורן לבן, שמהודק כלאחר יד אל כפיסי עץ בצורת צלב. גם הדמות הלבושה אדום, שנעה בתנועות מדודות על גבי הסירה, נראית כמו בובת משחק, לא יותר. אבל כשספינת הנהר שלנו מפלסת את דרכה במים אל עבר הסירה, הולכת ומתבררת התמונה: כן דוגית, אבל ממש לא צעצוע. הדמות מתגלה כנערה חסונה שפורשת רשת דייגים במיומנות מעוררת השתאות. אנחנו ממשיכים הלאה ותוהים אלו עוד מראות שובי לב יזמן לנו נהר היאנגצה.

היאנגצה, על 6,380 הקילומטרים שלו – שמתפתלים מהרי טיבט המזרחיים ונשפכים אל הים הסיני המזרחי – הוא הנהר הארוך בגודלו באסיה, והשלישי באורכו בעולם אחרי הנילוס והאמזונס. גם מבחינת ספיקת המים שלו הוא השלישי בעולם, אחרי האמזונס ונהר הקונגו.

סין, על 50 אלף קילומטרים של נהרות שחוצים אותה לאורכה ולרוחבה, הפכה את מקור המים לא רק כאמצעי לפרנסה ולחקלאות אלא גם לנדבך תרבותי חשוב בהתפתחותה. אמנים רבים שאבו השראה מיופיו של היאנגצה ובחרו להנציח אותו ביצירותיהם. אפילו מאו טסה טונג, השליט האכזרי של סין החדשה, הונצח בתמונה כשהוא רוחץ במימי הנהר. נופי היאנגצה שימשו רקע לנפילתן של שושלות, לעלייתם של קיסרים ולהנעת גלגלי המהפכה. בשל הקושי לחצות אותו, הוא שימש פעמים רבות כגבול בין צפון סין לדרומה.

היאנגצה נתן חיים אבל גם לקח אותם: סכרים שנבנו על גביו כבר במאה השלישית לספירה, סייעו לתושבי הכפרים הסמוכים אליו לקיים חקלאות, וערוץ הנהר הפך לעורק תחבורה ראשי שמחבר את חופי סין לפנים המדינה, אולם הצפות חוזרות ונשנות בו גבו את חייהם של עשרות אלפי בני אדם.
כדי למנוע את ההצפות הללו, הושלמה לפני עשור בנייתו של "סכר שלושת הערוצים", הסכר הגדול בעולם שמספק כחמישית מתצרוכת החשמל של סין. זה קרה בתום 17 שנים של עבודות, הצפת כ-600 קילומטרים, בהם 2 ערים ו-116 עיריות ולאחר העברתם של למעלה ממיליון תושבים – את מלוא עוצמתו של הסכר הזה ואת השפעתו על הנוף והאוכלוסייה המקומית, נראה בשייט שנערוך על נהר היאנגצה.

ספינת נהר בסין לא נופלת מאחיותיה המערביות באיכות ובפאר, אבל המסורות הסיניות מככבות גם כאן. למשל בשיעורי טאי צ'י, שמתקיימים מדי בוקר, במופעי פולקלור וריקודים בערבים, בשיעורי בישול סיני וגם בהרצאות מעניינות שסוקרות היסטוריה ותרבות מקומית. מסעדת הספינה מציעה כמובן מאכלים סיניים מסורתיים, אבל לחך הישראלי, שלא תמיד מורגל בכך, מוצעים גם שלל מאכלים מערביים.

למרות שמו של הסכר, שלושת הערוצים – קוטאנג, Wu Ii ושילינג – נמצאים בשלושה אתרים שונים לאורך 193 ק"מ של הנהר. הצר מהם הוא קוטאנג, רק שמונה קילומטרים רוחבו והוא מסתתר בין טרסות אורז, יערות מחט, פסגות הרים מושלגות וכפרים ציוריים. במהלך השייט נעבור גם בערוץ שילניג, הידוע בזכות צוקיו הצרים והגבוהים, ובפגודת שיבוצ'אי, מקדש בן 12 קומות שנבנה במאה ה-18 וממוקם על הגדה הצפונית של הנהר, והינו אחד מפלאי האדריכלות המקומית.

לא רחוק משם שוכנת צ'ונגצ'ינג, עיר שהיא מדינה. היא משתרעת על פני שטח של 82 אלף קמ"ר ובשטחה מתגוררים לא פחות מ-33 מיליון תושבים. היא העיר הגדולה ביותר בעולם, אז איך זה שלא שמעתם עליה עד כה? היא צומחת בקצב מסחרר, מושכת יזמים ומשקיעים מכל העולם וביקור בה יסעיר את כל החושים.


China-Wall_Articles

חיים בין מסורת לקידמה
העיר האסורה עדיין נמצאת בסין, אך את צעדי הקיסר לא נשמע בהיכלי הפאר. המקדשים והמבנים המסורתיים בוהקים בצבעי זהב ואדום, והגנים הסיניים, המעוטרים בדרקונים, משרים שלווה בתוך המולת העיר. שכונות ה"חוטונגים" המפורסמות מתחבאות בינות לגורדי שחקים, שמאירים את שמי הלילה השחורים בשלל צבעי ניאון זוהרים. הרחובות נקיים, החנויות הדורות ובחלונות הראווה אופנה עילית ומוצרי אלקטרוניקה מתקדמים. את אלפי זוגות אופניים מחליפים מכוניות יוקרתיות וקטנועים. אבל כשיוצאים ממרכזי הערים עדיין ניתן לראות את המקומיים, בגו כפוף וברגלים מבוססות במים, כובעיהם המחודדים על ראשיהם, מעבדים את שדות האורז המורקים.
לעתים מספיק לזהות באותה עיר כדי לחוש את המתח בין העבר להווה. למשל בצ'נגדו, בירתה של חבל סצ'ואן הפורה ביותר במדינה. זוהי עיר מודרנית שמספר תושביה עולה על 11 מיליון, ועדיין נראה כאילו הזמן עצר בה מלכת, אולי בזכות 3,000 בתי התה הפזורים בה ואורח החיים הרגוע של המתגוררים בתחומה.
טיול בסין, ארוך ככל שיהיה, לא יכול להקיף ולו קמצוץ ממה שיש למדינה המיוחדת הזו להציע לתיירים, ועדיין, כדי לנסות ולהבין מעט מהאמונה שיש לתושבים בלבבם, כדאי להגיע לשמורת הטבע אמיישאן, לשם מגיעים סינים רבים כדי לבקש מרפא. קדושת המקום לא פוגעת כהוא זה מיופיו של האתר, וכדי לבחון זאת מקרוב נעלה על רכבל לאחת מפסגות ההרים ומחזה בשווקי התרופות הרבים הפזורים שם.

לא רחוק מהשמורה נמצאת העיירה "לא שאן", שם על גדת הנהר נמצא פסל הבודהה היושב הגדול בעולם, 71 מטרים גובהו. אמנם סין העממית היא אתיאיסטית וחילונית, אולם נשמרות בה שלוש מסורות עתיקות: בודהיזם דאואיזם וקונפוציאניזם. הפסל הזה, שנחצב במשך תשעה עשורים לפני למעלה מאלף שנה כדי להגן על השטים מזרמי הנהרות, הוא הוכחה לאופן שבו חיים בשלום מסורת עתיקה וקידמה.

אולם אם יש מקום אחד בסין שבו המערב השתלט על המזרח, הרי זו העיר שנחאי שמתהדרת בשמות חיבה ססגוניים, בהם "פריז הסינית" ו"פנינת האוריינט". כאן מתערבבים אלו באלו גורדי שחקים ושכונות עתיקות. בביקורנו בעיר נסייר ברובע העתיק המשוחזר וברובע היהודי, נטייל בגני יואן, נתרשם מהיצירות שמתנוססות במוזיאון האומנות החדיש ומלך לאורכה של טיילת נהר הפו.

חלון הראווה של הרפובליקה
טיול לסין אינו שלם בלי ביקור בבייג'ינג, חלון הראווה המצוחצח של הרפובליקה העממית, עיר של סדר מופתי, שבה שילוב שובה לב בין בנייה מודרנית, עם שדרות ארוכות וישרות, לשכונות מסורתיות ושפע של אתרים היסטוריים.

למשל, ארמון הקיץ, שהיה אתר הנופש החביב על הקיסרים והקיסריות בני שושלת צ'ינג. זהו קומפלקס של ארמונות שבנויים בין אגם מלאכותי, גבעות, פגודות וגנים נפלאים, מסעדות וגם חנויות מזכרות. כיכר טיין אן מן, הממוקמת בלב העיר, היא מן המפורסמות בעולם ולא מהסיבות הנכונות. בשנת 1989 התחוללו בה מהומות עממיות שאותן הובילו סטודנטים שקראו לביצוע רפורמות דמוקרטיות במדינה. דיכוי המחאות באמצעים צבאיים ייזכר לדראון עולם בשל תמונת הסטודנט הבודד שמנסה לעצור בגופו שיירת טנקים. התמונה הזו עיצבה במידה רבה את יחס המערב אל שלטונות סין במאה ה-20.
הכיכר הייתה השער אל העיר האסורה, מוקד הכוח של השושלת הקיסרית שבמשך מאות שנים הייתה מחוץ לתחום עבור הסינים. במהלך הסיור שלנו בבייג'ינג נגיע גם אל המתקנים של הכפר האולימפי שנבנו במיוחד עבור האולימפיאדה של 2008, נעלה על ריקשות לסיור באזור המגורים המסורתי שנקרא "חוטונגים", נבקר במקדש השמיים שמהווה את פאר האדריכלות של שושלת מינג ונצא לסיור בשוק המשי ובשוק האוכל הלילי.
וכמובן, אי אפשר שלא לסיים את הסיור בעיר בלי ביקור בחומה הגדולה, אחד מפלאי עולם. היא ממוקמת בצפון לבייג'ינג על שרשרת הרים ואורכה כ-7,000 ק"מ. עוד באזור: "דרך הרוחות", שביל בן שבעה קילומטרים שמוביל אל הקברים בהם טמונים הקיסרים בני שושלת מינג. משני צדי הדרך פסלים של בעלי חיים, פקידים ומצביאים שליוו את נשמתם של הקיסרים בדרכם השמימה.

מבייג'ינג יוצאת רכבת מהירה אל שיאן, בירתה העתיקה של סין שנודעת בזכות אתר חיילי הטרה קוטה בשוליה המזרחיים. בשנת 1974 נחשפו כאן למעלה מעשרת אלפים פסלים של חיילי חרס, שנועדו לשמור על קברו של הקיסר הראשון, צ'ין שה-חואנג, שנקבר במקום בשנת 210 לפנה"ס. מככבים כאן חיילים וקשתים קשוחים ולוחמניים וכרכרות שניצבות במערך קרב. עוד בעיר: הגנים והמרחצאות הנפלאים של שושלת קיסרי טאנג והרובע המוסלמי ובו בזאר ססגוני.


טיולים שיכולים לעניין אתכם

לוגו של וואטסאפ