מרכז מידע למטייל / מאמרים וכתבות


קרוזים באירופה – מאמר: מים, שמים ומה שביניהם – קרואטיה, סלובניה והים האדריאטי

חופים נפלאים, מים צלולים, איים ואגמים, מערות ולגונות, אוכל טוב והיסטוריה מרתקת. אלו רק מקצת החוויות שמחכות לכם בטיול השיט לקרואטיה, סלובניה והים האדריאטי

האגדה מספרת שכשאלוהים חילק את כדור הארץ לתושבים, היו הסלובנים שקטים וצנועים ולכן, לאות הערכה, הם קיבלו את חלקת האלוהים הקטנה, את סלובניה המרשימה. סלובניה היא מדינה קטנה, בערך בגודלה של ישראל, אבל יופייה עוצר נשימה: הרים, חופים יפים, אגמים ונהרות. סלובניה היא רק אחת הנקודות בטיולנו, טיול שמשלב סיורי טבע, נוף ומורשת באתרים העיקריים של סלובניה וקרואטיה וגם שיט תענוגות שבמהלכו נפקוד את חופי יוגוסלביה לשעבר, יוון וגם קינוח איטלקי לסיום.

בירת סלובניה המדינה היא לובליאנה, שפירוש שמה הוא "הנאהבת". זוהי עיר תיירותית המעניקה שירותים ברמה גבוהה לבאים בתחומה ומשמשת בסיס לטיולים בלתי נשכחים בסביבה. לובליאנה, שנוסדה על ידי הרומאים לפני 2,000 שנה, שוכנת לגדות נהר הליובליאניקה, הגדול בנהרות סלובניה. סמלה הבולט של העיר היא טירת לובליאנה, הממוקמת על גבעה שמעבר לנהר. ממנה ניתן לערוך תצפית על נופיה של העיר והמרחבים הירוקים המקיפים אותה.

את הגבעה עוטפים שלושה רחובות שבתיהם בנויים בסגנון הבארוק ולאורכם פזורים בתי קפה, מסעדות ומזרקות. בית העירייה העתיק הבנוי בסגנון הבארוק מהמאה ה-15 מעניין במיוחד בשל החצר הפנימית הפתוחה שלו ובה מזרקות, פסלים, ציורים עתיקים וחפצי אומנות מרשימים. כמו כל עיר אירופאית, גם עורקי התרבות המרכזיים של לובליאנה הן הכיכרות. אחת מהן היא כיכר הקונגרס הממוקמת בלב העיר העתיקה. אחרת היא כיכר פרשרן, הקרויה על שמו של המשורר הסלובני הלאומי ופסלו מתנוסס במרכזה. בצידה האחד שוכנת הכנסייה הפרנצ'סקנית, ומסביבה דוכנים, חנויות ובתי קפה שהופכים את המקום לנעים ומזמין במיוחד.

רוב הרכס ההררי שבמרכז סלובניה מורכב מסלעי קארסט, שמהם נוצרים מערות נטיפים מדהימות. המרכזית בהן היא פוסטוינה המורכבת מאולמות אולמות של נטיפים וזקיפים, צורות מופלאות אותן ברא הטבע. נגיע למערה בנסיעה מרתקת בקרונות חשמליות ועל גביהן נערוך גם את הסיור בין האולמות השונים שלה.

עוד פנינת טבע בעיבורה של המדינה הוא אגם בלד שכבר למעלה ממאה שנה מושך אליו תיירים בזכות יופיו המרהיב וסגולות המרפא של מעיינותיו. מראש המצודה העתיקה נוכל לערוך תצפית על האגם והאזור כולו. סלובניה שוכנת לחופו של הים האדריאטי, אולם מי שזכתה לתואר "פנינת הים האדריאטי" היא דוברובניק אשר בקרואטיה. לפני שלושה עשורים החליטה אונסק"ו להעניק לעיר מעמד של אתר מורשת עולמי, ולא בכדי. העיר העתיקה של קרואטיה, שהוקמה במאה השביעית לפנה"ס, מהממת ביופייה. הכניסה לאזור זה אסורה לכלי רכב, וטוב שכך. טיול רגלי יחשוף אותנו לנפלאותיה של העיר שמוקפת בחומה אדירה. אורכה של החומה שני קילומטרים וגובהה עד 20 מטר. בתוכה סמטאות ציוריות, כיכרות וכנסיות עם צריחים גבוהים ורחובות צרים ומפותלים מרוצפי אבנים. בתיה נמוכי הקומה של העיר בנויים אבן גיר ולראשם סימן היכר: גגות רעפים אדומים.

הכניסה לעיר העתיקה הינה דרך שער הנקרא פילה, המוביל אותנו אל הרחוב הראשי פלאצה. כאן נתעכב במנזר הפרנציסקני ובו בית המרקחת הפעיל הוותיק ביותר באירופה. בהמשך נראה את בית הכנסת הספרדי העתיק בעולם, בארמונות ובטיילת החומה.

עיר הבירה של קרואטיה, זאגרב, היא גם הגדולה במדינה. על סמלה מתנוססת טירה בעלת שלושה צריחים עם שער פתוח, כשמימין מאיר הירח ומשמאל החמה. ככל הנראה, אותה טירה נהרסה ברעידת האדמה שמחקה את מרבית העיר ב-1880, אולם המבנה החשוב ביותר כיום בעיר היא הקתדרלה ששני צריחיה מתנשאים מעל העיר העתיקה. עוד מבנה שמתרומם מעל העיר הוא מגדל לוטרשצ'ק, שבראשו הותקן פעמון שהיה מצלצל בכל פעם ששער העיר נסגר.

בטיולנו בזאגרב נחזה עוד בכנסיית מרכוס שעל גגה מתנוסס סמלה של העיר, בבניין האוניברסיטה העתיקה, באולם התיאטרון הלאומי ובשוק הססגוני.

היעד הבא בביקורנו בקרואטיה היא שמורת פליטביצה, אחד מאתרי הטבע היפים ביותר באירופה. בשמורה נטייל לאורכם של האגמים בעלי צבע טורקיז עז ובין המפלים המרהיבים, נתרשם ממגוון הצמחייה ומעושר הדגה במקום, נעלה על סירה לשייט נינוח באגם הגדול ולא נפסיק לצלם כדי שלא לשכוח את המראות המרהיבים הללו.

קרואטיה וסלובניה

"תראו את הגינה שלי ותבינו" במהלך טיולנו נעלה על אניית שיט מפוארת ונשוט בין היפות בערי הים האדריאטי. זהו זרוע של הים התיכון שמפרידה בין חצי האי האפניני לחצי האי הבלקני, והוא שוכן לאורך איטליה, סלובניה, קרואטיה, בוסניה, מונטנגרו ואלבניה. ספליט, אחת מערי החוף המרכזיות בקרואטיה היא גם אחת היפות בהן. בעיר החוף הזו שכן ארמונו של הקיסר הרומי דיוקלטיאנוס. לאחר שהקיסר פרש מרצונו מתפקידו הרם הוא התבקש לחזור אבל סירב. "כשתראו את הגינה שלי תבינו מדוע אני מסרב", הוא אמר לנתינו. אנחנו נראה את הגינה המדוברת ובהחלט נבין לנפשו של הקיסר ההדור. הארמון מהווה את ליבה של העיר העתיקה, ששוכנים בה גם כנסיה, פארק, גלריות ומוזיאונים, מדרחוב ושוק פתוח.

נקודת עגינה נוספת של האוניה שלנו היא קוטור אשר במפרץ קוטור שבמונטנגרו, שבין חומותיה ומגדליה שוררת עדיין אווירת ימי ביניים שלווה. בשל היותה מוקד לסחר ימי עוד במאה ה-9, הפכה העיר כולה למבצר תחום וסגור, כשארבעה שערים מנתבים את הבאים והיוצאים ממנה, כאילו היו תושביה מוכנים למלחמה ומצור ממושך. מול שער העיר שוכן מגדל השעון ששימש גם כמגדל תצפית ולידו נמצאת הכיכר המרכזית שבה התנהלו חיי היומיום של העיר. במוזיאון יורדי הים בעיר ניתן להתרשם מההיסטוריה הימית של תושבי המקום.

ביום השמיני של טיולנו נעגון באי הירוק והשלו קפלוניה ביוון, שבו שוכן אחד ההרים הגבוהים ביותר במדינה – הר אנוס. מורדותיו מכוסים ביערות עצי אשוח ואורן שחור, ובו שמורת טבע עם מגוון חיות בר. מכאן נמשיך לעיר העתיקה סמי ולביקור באגם מליסני שנמצא בין קירות גבוהים בתוך מערה שאורכה מאה מטרים ושאליה מגיעים באמצעות סירות חתירה קטנות. ברעידת אדמה שהתרחשה בשנת 1953 קרס חלק מגג המערה והדבר הוביל לכך שקרני אור מצליחים לחדור אל המערה ויוצרים צבעוניות מהפנטת. מכאן נפליג אל האי קורפו, הצפוני ביותר ביוון. אתר התיירות הפופולארי באי היא העיר המרכזית הנושאת את אותו שם. מלבד חופים נפלאים ולבנים וים בגווני טורקיז, נבקר בעיבורה של העיר היפה שיש בה סמטאות צרות שמתפתלות בין בתים צבעוניים, שווקים ססגוניים, ארכיטקטורה אנגלית וצרפתית בתיבול ים תיכוני, מסעדות ובתי קפה שמציעים תוצרת טרייה וטעימה ונמל קסום.

ממשיכים הלאה אל חצי האי איסטריה, אזור הררי בצפון הים האדריאטי, שרובו קרואטי וחלקו סלובני ואיטלקי. 80 קילומטרים אורכו של האי והוא טומן בחובו חופים מפורצים, הרים מוריקים, לגונות, עיירות וכפרים מנומנמים וגם ערי חוף ונופש שוקקות. למשל העיר פורץ שנבנתה על ידי הרומאים והשתמרה בה להפליא בזיליקה שנבנתה במאה השישית לספירה. העיירה רוביני ששוכנת על לשון יבשה צרה, היא עיירת דייגים בחופו המערבי של חצי האי. לאורח לרגע נראית רוביני כאילו יצאה מתפאורה של מחזה: בתים צבעוניים, כיכרות רחבות ידיים ובהן מזרקות מים ובין לבין גלריות, בתי קפה ומסעדות. ביומו האחרון של השיט, ויומו האחרון של הטיול שיקשה עליכם לשוב ממנו אל חיי השגרה, נגיע אל פדובה. עיר איטלקית מרתקת שבה מתרחשת עלילת המחזה אילוף הסוררת של ויליאם שייקספיר. נטייל אל האוניברסיטה מקומית, שפתחה את שעריה לצעירים תאבי דעת

כבר בשנת 1222. אחת מהפנינים המרהיבות ביותר בעיר היא הקפלה הרנסנסית שתקרתה וקירותיה מעוטרים ציורים המתארים סצנות מהברית החדשה. הליכה מפיאצה אחת לרעותה תחשוף אותנו לפיתולי הנהר וגשרי האבן, להיכל המשפט, מגדל השעון, הכנסיות והגטו היהודי שהיה מקום מושבם של צאצאי מגורשי ספרד.

לעוד קרוזים באירופה >>


טיולים שיכולים לעניין אתכם

לוגו של וואטסאפ