מרכז מידע למטייל / מאמרים וכתבות


חוזרים אליך, רוסיה

סנט. פטרסבורג

בין השלטון הקומוניסטי לשלטון הצארים, בין כוח ועוצמה לתרבות והיסטוריה, בין העבר לעתיד:

זה קרה ב-25 בדצמבר 1991. אז מסך הברזל נפתח והמשטר הסובייטי נעלם כלא היה, וכמוהו גם מעצמת העל שנשאה את השם "ברית המועצות". כששכיות החמדה של רוסיה הוצגו לעולם, היה ברור שהמדינה בעלת השטח הגדול בעולם היא גם היישות המדינית המסקרנת בעולם.

מפאת גודלה של המדינה – שמחולקת ללא פחות מתשעה אזורי זמן שונים – ומורכבות המסע בקרבה, מתמקדים מרבים המטיילים שמגיעים לתור אותה במוסקבה ובסנט. פטרסבורג, שתי בירותיה של רוסיה, האחת שמסמלת יותר מכל את השלטון הקומוניסטי והשנייה את שלטון הצארים; וכשבין שתי הערים המפוארות הללו זורם נהר הוולגה אדיר הממדים, הגדול בנהרות אירופה, אין ספק ששיט לאורכו היא הדרך הטובה ביותר לחוות את רוסיה הגדולה. המדינה שופעת נהרות וימים ששימשו כנתיבי תחבורה במשך מאות שנים ועל גדותיהן נבנו ערים נפלאות, פיסה של היסטוריה שחלפה מהעולם, אך נשתמרה להפליא. מקורותיו של הוולגה בגבעות ולאדאי והוא נמשך על פני 3,692 קילומטרים, הולך ויורד במתינות עד שנשפך לים הכספי. הוא היה ערש גידולן של החשובות באימפריות ולאורכו נבנו ערי תעשייה מבוססות, בהן וולגוגרד, שהייתה ידועה בשם סטלינגרד ובה נחל הצבא האדום את ניצחונו המזהיר על הורמאכט הגרמני. כה חשוב הנהר עבור בני העם הרוסי, עד כי הוא מופיע ברוב תפארתו ברבות מיצירות האומנות המקומיות. למשל ב"שיר על הוולגה", שאותו כתב סרגיי גריגורייביץ' אוסטרובוי ומילותיו משוות את עוצמת הנהר לעוצמתה של המדינה. "הוי וולגה הוי וולגה מרחב משתרע, אותך כה חמדנו חמוד, בזמר רוסיה בשבח רוסיה, הומים על גבייך דורות. גלייך כסדר לחוף יתגלגלו, בדוק עשנו של ג'יגול, פה לנין עמד על מרום שן הסלע, הביט אל השמש ממול. וגם בימי פגע פחד ויזע, עמנו אף צעד אבוד לא צעד, לחופש שלנו לאושר רוסיה, איתן התייצבה סטאלינגרד".

מסע לאמא רוסיה

הטיול שלנו מתחיל במוסקבה הגדולה, ביתם של כמה מהאייקונים המזוהים ביותר עם המורשת הרוסית, הכוח והעוצמה הבלתי מעורערת. כה רבה הייתה עוצמתה שגם אחרי פירוקה של ברית המועצות המשיכה מוסקבה לשמש כבירת רוסיה ועד היום היא משמשת מוקד הכוח בפדרציה הרוסית. מקום מושבו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נמצא בקרמלין, סמלה של המעצמה. בתוככי הקרמלין ישנן כנסיות, ארמונות וגם חומה ובה צריחי מחודדים הנראים למרחוק. על אף שהמקום משמש כמקום עבודה לכל דבר ועניין, הוא מהווה אטרקציה תיירותית וסיורים מודרכים מתקיימים במקום לאורך שעות היום. הקרמלין ממוקם בכיכר האדומה, אחד מסמליה המוכרים של מוסקבה, שהייתה מקום של כינוס ומצעדים צבאיים. סביב הכיכר רחבת הידיים נמצאת הכנסייה המרשימה על שם וסילי הקדוש שהוקמה ב-1510 על ידי איוון האיום. בסיור המודרך במקום נבקר גם בקתדרלת המלאך מיכאל המשמשת כמקום מנוחתם האחרונה של הצארים, נצפה על קתדרלת העלייה לשמים ונבקר במוזיאון ה"נשקייה" שבו שומרים את אוצרות הצארים הנפלאים.

מצפון לקרמלין, בכיכר התיאטרון, נמצא ביתו של תיאטרון בולשוי ומדרום לו נמצא פארק גורקי המפורסם ובו אגמים יפים ואפילו לונה פארק. המוזיאון לאמנויות שנמצא ליד מציג איקונות רוסיות במבנה בסגנון בווארי, ובית הקברות נובודביצ'יי, משמש כמקום מנוחתם של סופרים, מלחינים, מוזיקאים ופוליטיקאים. ברחוב הראשי של מוסקבה, טברסקאיה אוליצה, שוכנים מהבניינים היפים של העיר. ארמונות של ממש שנבנו במאה ה-19, הבניינים מתקופת סטאלין וכנסיות מצועצעות. זו הייתה מוסקבה של מעלה. מוסקבה של מטה היא לא פחות מרשימה: תחנות המטרו של העיר מפוארות ומקושטות בשיש, ציורי קיר ופסיפסים.

מוסקבה

ממוסקבה עולים על ספינת הנהר שעושה את המסע אל מחוץ לעיר, לתחנה הראשונה: העיר אוגליץ', אחת משמונה ערי "טבעת הזהב" של רוסיה, שמונה ערים מצפון מזרח למוסקבה שהינן בעלות חשיבות היסטורית וגם מראה מצודד לכל הדעות. העיר נוסדה במאה ה-12 והשתמרו בקרבה כמה מהכנסיות היפות במדינה, בהן כנסיית ההשתנות בעלת קיר האייקונות המפואר, שנבנתה ללא מסמר אחד לרפואה. עוד באוגליץ': הארמון העתיק, שוק ססגוני וגם כנסית דימטרי הקרויה על שם בנו של איוון האיום, שבכוח הזרוע שינה את המבנה של רוסיה והפך אותה למעצמה אזורית ואת עצמו הפך לצאר של כל רוסיה. מכאן ממשיכה הספינה המפוארת במסע אל העיירה גוריצי, עיירה חקלאית רוסית טיפוסית ושלווה שמאפשרת הצצה אל חיי היומיום שמתנהלים בעומקה של אמא רוסיה. במאה ה-15 שימשה גוריצי כמרכז האדמיניסטרטיבי של הצארים ושכן בה בית ספר ללימודי דת ולציור אייקונות. כיום ניתן לבקר במנזר-מבצר קירילוב-בלוזרסקי, ששוכן על גדות האגם הלבן, ומחזיר את המבקרים בתוכו בן רגע אל ימי הביניים האפלים. לא רחוק משם, באגם אונגה שבחבל קרליה, נמצא האי הקטן קיזי. זהו מוזיאון פתוח לארכיטקטורה, שנמנה על אתרי המורשת העולמית וכולל עשרות מבני עץ, ביניהם כנסיות, קפלות, טחנת רוח, בתי איכרים ואפילו מגדל פעמון. והכול – מעץ. ביום השביעי של הטיול, תחלוף ספינת השייט סמוך לסכרים שעל נהר הסוויר, בדרכנו לימת לדוגה, ימת המים המתוקים הגדולה באירופה. מלבד יופיו של האגם והנופים סביב לו, לאזור הזה יש חשיבות היסטורית. ב-1941, בזמן מלחמת העולם השנייה, הצליחו כוחות צבא פינלנד בהנהגת מרשל מנהיים לכבוש מחדש את השטחים שאיבדו. הם הגיעו לגדות אגם לגודה ושם קבעו את החזית עד לקיץ 1944. הייתה לכך השפעה מכרעת בהמשך המלחמה בין גרמניה לרוסיה. בהמשך נבקר במנדרוגי הירוקה, כפר נופש שבו נוכל להכיר את אורח החיים של כפר רוסי. התחנה האחרונה של הספינה היא בעיר המרתקת סנט. פטרסבורג, העיר השנייה בגודלה ברוסיה ומרכז תרבותי חשוב באירופה. המוקד החשוב ביותר בעיר הוא מוזיאון ההרמיטאז', הגדול שבמוזיאוני רוסיה שמשתרע על פני שישה בניינים. ראשיתו ב-1764, בתקופתה של הצארית קטרינה הגדולה, ומאז ועד היום גדל אוסף יצירות המופת במוזיאון והוא עומד כיום על שלושה מיליון מוצגים, בהם ציורים של דה וינצ'י, טיציאן, רפאל, רמברנדט, פוסן, מנה, רנואר. כמו כן פסלים ועוד מאות אלפי ממצאים ארכיאולוגיים וחפצי אומנות.

העיר ממוקמת על שפך של נהר הניבה והתעלות הרבות שחוצות אותה העניקו לה את הכינוי "ונציה של רוסיה". סמוך לגדה נמצא ארמון קטרינה המפואר, שחזיתו כוללת כיפות זהובות ועיטורים בכחול ובלבן, ועיצוב הפנים המבריק שופע מראות, נברשות ומלאכים שמנמנים. ארמון נוסף מרהיב ששוכן בעיר הוא ארמון פטרהוף, שהיה מקום משכנו של פטר הגדול בעונת הקיץ במאה ה-18. בטיול שלנו נבקר בארמון המפואר שנבנה בהשראת ארמון וורסאי שבצרפת ונגיע לגולת הכותרת: הגנים היפים שמחוצה לו, שבהם בריכות מים, מפלים, פסלים וצמחייה עבותה וגם גן מזרקות המשתרע על פני מאות דונמים. בהמשך נטייל בשדרת נייבסקי הארוכה, אליה מובילים כל הרחובות ויש בה הכל – חנויות ובתי קפה, בתי תיאטרון וכן נבקר במרכז הקניות הענק "קסטיני דבורני", כי הרי טיול אינו שלם בלי כמה שעות של שופינג איכותי ואטרקטיבי.

הרוח בעברי הנחל
בהפלגת נהר השיוט שקט ואיטי. בניגוד לשיט בים, אין חשש לגלים או סערות שעלולות לפגום בהנאה. הנופים היפים עוברים לאט ומתחלפים מול העיניים, וקשה לשבוע מהמראות: ערים גדולות לצד עיירות קטנות, כפרים ושדות, טירות עתיקות וקסם רומנטי שמרומם את הנפש וממלא את הלב. השייט מתבצע בספינות מפוארות ואלגנטיות, בדרגת תיירות של חמישה כוכבים ובפנסיון מלא. וכמובן, עם שירות איכותי ומקצועי. מדי יום עוגנת הספינה ביעד אחר, וממנה יוצאים טיולים מודרכים נינוחים לאתרים המרכזיים באזור. הדגש כאן על טיול רגוע, בלי להתרוצץ, להעביר מזוודות או לעמוד בלוחות זמנים בלתי אפשריים. מי שמחליט לוותר על הסיור, מוזמן להמשיך ליהנות מהספינה במשך שעות היום. השיט ממוסקבה לסנט. פטרסבורג יוצא בספינת הנהר M.Rostropovich שמעוצבת בסגנון אלגנטי וידועה ברמת השירות הגבוהה שלה. בספינה שתי מסעדות, ברים, אולם כנסים, קולנוע, חדר כושר וחנות מזכרות. כל החדרים בספינה בעלי חלון לנוף הנהר ויש גם מעלית למעבר נוח בין ארבע הקומות.

מידע בנושא


טיולים שיכולים לעניין אתכם

לוגו של וואטסאפ