מרכז מידע למטייל / מאמרים וכתבות


בורגונדי ופרובנס • לשמח לבב אנוש

שיט בנהרות הרון והסון, בעקבות מסלול היין והנופים עוצרי הנשימה של צרפת, הוא מסע אלגנטי בין טבע קדום ומסורות עתיקות  

כל אחת מהערים הגדולות באירופה זכתה לנהר שיחצה את ליבה, יפאר את נופה ויעניק נופך רומנטי להולכים בשביליה. כל אחת מהערים הגדולות באירופה מתהדרת בגשרים שנמתחים מגדה אחת לשנייה והסיפורים אודות האירועים שהתרחשו על גביהם נלחשים ועוברים מדור לדור. כל עיר גדולה באירופה זכתה לנהר – רק ליון, העיר השנייה בגודלה בצרפת, הנמצאת בדרום-מזרח המדינה, זכתה לשניים.

הרון והסון, רחבים ומלאים, משתלבים בחלקה הדרומי של ליון ויוצרים חצי-אי, שבו נמצא מרכז העיר. מעבר לרון נמצאת העיר המודרנית, ומעבר לסון – העיר העתיקה, על כיכרותיה האלגנטיות ובנייניה המפוארים, המהווים אתר מורשת עולמי של אונסק"ו.  

העיר, בירת מחוז רון, הוקמה בשנת 43 לפנה"ס והודות למיקומה האסטרטגי הפכה למרכז החשוב של רומא הגאלית. במאות הבאות, בעיקר בתקופת הרנסנס, היא המשיכה לשמור על מעמדה כעיר מסחר, מרכז לייצור משי ובהמשך נודעה בזכות מערכת הבנקאות המפותחת שלה ובזכות העובדה שהייתה בין הראשונות שהותקן בה בית דפוס.

במרוצת השנים, אין-ספור ספינות שטו על גבי הנהרות העמוקים שלה, משנעות סחורות ואנשים. סלילת מסילות הרכבת במאה ה-19, שבאמצעותן ניתן היה לגמוע מרחקים ארוכים בפרקי זמן קצרים, ייתרו את הצורך בספינות המשא והנהרות נזנחו מעט. לפני למעלה מעשור שבו הספינות לנהרותיה של ליון, הפעם עם תיירים על גבן. 

גם אנחנו נצא למסע רגוע ושלו על גבי ספינת נהר, מן הסתם מפוארת הרבה יותר מאלו ששייטו על הסון במאות הקדומות, אבל אל מול אותם נופים קדומים של עיירות עתיקות יפהפיות, של בתי אבן עם גגות אדומים וכנסיות גבוהות צריח, שנטועים עמוק בתוך כרמים רחבים הנמתחים עד לאופק. מספר הנוסעים המועט על הספינה והשיט האיטי, הופכת את החוויה למענגת ממש. האוכל המוגש בה והאוויר הצלול, בליווי היין המקומי – משמחים כל לב אדם.

הסון, שנקרא על שמה של אלת הנהרות הגאלית, יוצא מלורן וזורם דרך חבל בורגונדי, המפורסם בזכות הכרמים המשובחים שלו וזני השרדונה ופינו נואר שגדלים בתחומו. התחנה הראשונה שלנו בחבל ארץ נפלא זה היא מקון, ממנה נצא לסיור לאורך נתיב היין המפורסם ביותר בעולם, קוט ד'אור, בדרכנו אל המוזיאון המוקדש רובו ככולו למותג הבוז'ולה העולמי.

בירת היין של בורגונדי היא העיירה בון, שעד היום מנסים מומחים להבין מה הופך אותה ואת אדמתה לכה פרוייה ומניבה את הגפנים הטובים בעולם והיינות האיכותיים ביותר. אחד האתרים המסקרנים ביותר בבון הוא "הוטל דיו", מבנה שהוקם כבית חולים ובית מחסה ב-1453 על ידי יועצו של הדוכס של בורגונדי ניקולא רולן למען עניי העיר. פרנסי המקום לא חסכו בממון למען הארכיטקטורה ועיצבו מתחם מרשים הכולל מבנים גותיים על גגותיהם רעפים צבעוניים משמחים וצריחים מחודדים, וחצר פנימית רחבת ידיים. כנראה רק השהייה במקום המרשים הזה כבר סייעה לנפשם של החולים והתשושים, עוד לפני הטיפול הרפואי המסור שהוענק להם.  

על מנת להבטיח את המשך המימון של המקום, העניקו לו המממנים כרמים רבים ואיכותיים, שהפכו את המוסד לשם דבר בקרב חובבי היין מכל העולם. לפני חצי מאה ההוספיס עבר מקום וכיום פועל במתחם מוזיאון יין שבו נוכל ללמוד על האזור. מול ההוספיס פועל שוק יין מפורסם ובו נוכל לטעום ולהבין על מה המהומה.

לא הרחק משם ממוקם מנזר קלוני, שהוקם בשנת 910 וחולל רפורמה דתית במערב אירופה. הכנסייה הממוקמת במתחם הייתה המבנה הנוצרי הגדול ביותר בעולם, עד לבניית כנסיית פטרוס הקדוש ברומא, אך רשת המנזרים שהקומה על בסיסה דעכה עם השנים וכמעט נעלמה.

מידע על טיול לבורגונדי ופרובנס >>

Burgundy Province Rhone Saone

מהאלפים אל הים התיכון

בנקודה זו נשוב אל ליון היפה ומשם נשוט על נהר הרון. האלפים השוויצריים (או ליתר דיוק קרחון הרון באלפים השוויצריים), הם נקודת המוצא של נהר הרון שנמתח על פני 8 קילומטרים ונקודת היעד שלו היא הים התיכון. מליון ממשיך הרון דרומה דרך חבל פרובאנס. יפה הוא חבל ארץ זה ורבגוני. העושר הגיאוגרפי שלו משך אליו עם השנים אמנים מפורסמים וגם זוגות שמתבסמים מהרומנטיקה שכמו מרחפת באוויר. נהר הרון שזורם בתחומו היה ועודנו הלב הפועם של האזור, נתיב מסחר חשוב בעבר ואטרקציה תיירותית בהווה.

בדרכו של הנהר אל הים, עובר הרון בסמוך לעיר אביניון, שהייתה במשך עשרות שנים מקום מושבו של הכס הקדוש של האפיפיור. עד היום מצויים בתחומה כנסיות, קפלות ומנזרים וגם חומה אדירה שמקיפה את העיר.  גשר האבנים הישן וחומות ימי הביניים של אביניון, שהשתמרו כמעט במלואן, הפכו אותה למפורסמת בכל רחבי העולם. בסיורנו בעיר נראה את כיכר מגדל השעון עם בתי הקפה הרבים שלה ואת "ארמון האפיפיורים", המתחם המרתק שהיה במאה ה-14 מקבילו של הוותיקן של ימינו. שבעה אפיפיורים כיהנו בו וביקור במתחם מספק הצצה לחיי היום יום של כהני הדת הגדולים.

מכאן ניסע אל אמת המים המרשימה "פונט דה גארד", שהוקמה בשנת 19 לפנה"ס מהמעיינות של העיירה הציורית אוזס, למרחק של 50 קילומטרים אל העיר נים. נישאת על שלושה מפלסים של קשתות אדירות, מהווה אמת המים, עד היום, את אחד המונומנטים השמורים והמפוארים מתקופת השלטון הרומי בפרובנס.

השיט הרגוע על הנהר יוביל אותנו דרך ערוץ ארדש העמוק והמתפתל, שבמשך מיליוני שנים חצבו מימיו תצורות סלע מרהיבות שבהם מקנן הנשר החום. באחד מפיתולי הנהר, בעודנו מפלסים את הדרך בינות לקיאקים ולספינות הקטנות, נחזה בגשר עצום "פון ד'אר", מעשה ידי הטבע, שאורכו 55 מטרים ובסמוך אליו התגלתה מערה ("מערת שובה") שבה נמצאו ציורי קיר של בעלי חיים המתוארכים לתקופה הפרה היסטורית. אל הנהר מתנקזים מימיו של רכס מסיף סנטרל והוא נשפך ומתאחד עם נהר הרון – ירידה תלולה של למעלה מאלף מטרים.  

באזור העיר ארל מתפצל הנהר ויוצר את דלתת קאמארג. בדלתה קיימת שמורת טבע גדולה ובה ביצות מלח רדודות שבהם מקננים עופות נודדים, עדרי בקר הגדלים בתנאים טבעיים וגם צמחייה עבותה ומגוונת. מכאן יוצאת הזרוע המזרחית של הנהר, הרון הגדול, שממשיך אל התחנה האחרונה: הים התיכון.

עיר מרתקת היא ארל. הקימו אותה היוונים במאה השישית לפנה"ס, ובהמשך היא שימשה כעיר הבירה של הקיסרים הרומים במהלך מסעות המלחמה שלהם, אולם ימי תהילתה תמו ברגע שהרכבות החליפו את הסחר על הנהרות. כיום היא מהווה מוקד תיירותי בעיקר של המבנים הרומים המפוארים שנשמרו בה, כדוגמת האמפיתאטרון. בבטן האדמה נמצאות מערכת של מנהרות שאליהן יורדים מבית העירייה העתיק. לא מעט אמנים התגוררו בעיר, אבל ואן גוך, ששהה בארל רק שנה אחת, הצליח להותיר בה את חותמו. גם פיקאסו שהה בעיר וגם האופנאי המהולל כריסטיאן לקרואה.

הרון נשפך לים באזור מרסיי, העיר השנייה בגודלה בצרפת והקדומה בהם. הנמל הנמצא בתחומה הוא אחד הפעילים בים התיכון, עובדה שהפכה אותה לבית של מיליוני מהגרים. כור ההיתוך התרבותי הזה הוליד שווקים ססגוניים, סצנה קולינרית מגוונת וחיי תרבות עשירים ששווה להתחקות אחריהם.


טיולים שיכולים לעניין אתכם

לוגו של וואטסאפ