מרכז מידע למטייל / מאמרים וכתבות


קרוז לאיסלנד – מאמר: קרוז לאיסלנד והאיים הבריטיים

אי? אפשר!
לפני 200 מיליון שנה – ממש לא מזמן, לפי המונחים הגיאולוגיים – התפצלה יבשת העל "פנגיאה" לשני חלקים. תזוזת הלוחות יצרה מרווח בין אמריקה הצפונית לאירופה ובתווך נוצרו רכסים תת אוקייניים עצומים שמהם יצאה לבה שהפכה לבזלת. מתוך אחד הרכסים הללו בצבץ אי שאותו אנחנו מכירים כיום בשם איסלנד – "אי של אש וקרח", כפי שמכנים אותו. גילו הצעיר – יחסית, כמובן – של האי ומיקומו יצרו בו שלל תופעות טבע שלא תוכלו לראות בשום מקום אחר: גייזרים וקרחונים, שדות בזלת והרי געש, מעיינות חמים, מפלים ואגמים. על פי ספר ההתיישבות של האי, מתיישבי קבע הראשונים בארץ בראשית זו היו הוויקינגים שהגיעו לאזור בסביבות שנת 870 לספירה מנורבגיה. כיום נחשב האי למקום בעל צפיפות האוכלוסין הנמוכה ביותר באירופה – רק 330,000 איש ואישה – וכמחצית מתושביה מתגוררים בעיר הבירה ריקיאוויק, עיר הבירה הצפונית ביותר בעולם. רייקיאוויק נוסדה אמנם בשנת 1786, אבל רק בסוף המאה ה-19 את בתי הבוץ שלה החליפו בתי עץ ואבן, ופיתוח מסחרי הואץ בה והיא הפכה לעיר מודרנית. כיום ניתן לבקר בעיר בנמל העירוני, בבניין האופרה המודרני, בכנסייה, במפעל המים והעיר העתיקה ובבית העץ שנותר שריד מימיה הקדומים של העיר וכמובן, לחזות בבתיה הצבעוניים ובתושבים הרבים שמשוטטים במרכז המסחרי, נהנים מימים של שמש. מרבית המבקרים מגיעים לאי בעונת התיירות שמתחילה בחודש מאי ונמשכת עד תחילת ספטמבר. אז הימים מתמתחים עד אין קץ, השמש שוקעת בחצות וכשעתיים לאחר מכן כבר מרימה את ראשה ומאירה את העיר.
בטיולנו לאי לא נפסח על רייקיאוויק, כמובן, אולם גולת הכותרת של מסענו לאיסלנד יהיו, כאמור, אותן תופעות טבע מרתקות. למשל אתר הגייזר המפורסם. גייזר – "לזרום" או "להתפוצץ" באיסלנדית – מתאר תופעה שבה עמוד של מים חמים וקיטור מתפרץ מלב האדמה בלחץ אדיר. הגייזר המקומי שזכה לכינוי "סטרוקר", כלומר הילד, מתפרץ כל חמש דקות ומגיע לעיתים לגובה של 40 מטרים. לא רחוק משם נמצא מפל הגולפוס השוצף, שמימיו נוחתים בשאון אדיר מגובה 32 מטרים אל ערוץ קניוני בנהר קוויטה דרך מדרגות סלע מרשימות. מאות מפלים יש באיסלנד, מתווים את הדרך מפסגות ההרים המושלגות, אולם הגולפוס נחשב כיפה מכולם. גם מפלי "גודאפוס", שנקראים גם "מפלי האלים", ממוקמים די גבוה ברשימת המפלים היפים של איסלנד. כשדובר הפרלמנט המקומי החליט בשנת 1000 לספירה להפוך את הנצרות לדת השלטת באיסלנד, הוא השליך למים את פסלי האלילים שהיו ברשותו ובכך קיבלו המפלים את שמם.
לא הרחק מגודאפוס נמצא אגם מייוואטן, שנוצר לפני 2,300 שנה כתוצאה מהתפרצות געשית. האזור הוולקני הפעיל עד עצם היום הזה הוא הסיבה שתוואי השטח כאן כוללים עמודי לבה ופתחי אוורור, והתפאורה המרהיבה כוללת גם בריכות בוץ מבעבע, התפרצויות קיטור ומינים רבים של עופות מים נדירים. אחד האתרים המלהיבים באיסלנד שבו נבקר, הוא שמורת הטבע ת'ינגווטליר ששוכנת במערב האי. המקום שנהנה מחשיבות היסטורית (כמקום שבו התכנסו השבטים הוויקינגים בשנת 930 לספירה, ובין החלפת סחורות לדיון בעניינים משפטיים וחברתיים יצרו לראשונה את הפרלמנט, ערש הדמוקרטיה המקומית) וחשיבות גיאולוגית ראשונה במעלה (כמקום שבו נפגשים ומורמים מעל הקרקע הלוחות הטקטוניים של אירואסיה וצפון אמריקה ומעניקים לאדם את האפשרות החד פעמית לצעוד מספר פסיעות בין יבשת ליבשת). אזור הפיורדים המערביים של איסלנד הוא פנינה שמשלבת בהצלחה יתרה בין שלווה מבורכת לנופים קסומים. בבירת המחוז, איסאפיירד'ור, בין הרים גבוהים ומרשימים שמכוסים לבן גם בחודשי הקיץ, מתגוררים רק 3,000 תושבים. בחלקה הדרומי של העיירה נמצא מפל "דיניאנדי" שמורכב משבעה מפלים שיורדים מגובה מאה מטרים בצורה מדורגת ובזרזיפי מים דקים, וכמובן לא נפסח גם עליו. בהמשך נבקר בכפר הדייגים סודריירי, שבו ניתן ללמוד איך נראית שגרת החיים של הדייגים המקומיים, צאצאים של הוויקינגים בעלי כושר ההישרדות המרשים – בכל מזג אוויר.

למידע על טיול מאורגן לאוסטרליה וניו זילנד >>

סיפור על אהבה וחושך
בין עשרות האיים באוקיינוס האטלנטי שוכנים גם האיים הבריטיים המדהימים, שממוקמים במערב אירופה וכוללים את אנגליה, אירלנד, סקוטלנד ואחרים. בקרוז שלנו, שמתנהל על ספינת הפאר Celebrity Eclipse של חברת Celebrity Cruises הוותיקה, נגיע גם אליהם. ההיסטוריה של האיים הבריטיים מושפעת ממיקומם האסטרטגי – בין צרפת לאנגליה. את מספר הפעמים שהן החליפו ידיים בין שתי המעצמות הללו קשה לספור. האי גרנזי למשל, הממוקם שמונה קילומטרים בלבד מתעלת למאנש הצרפתית, הוא חלק משטחי החסות של הכתר הבריטי אולם אינו שייך לממלכה המאוחדת. מבלבל, אין ספק. רק עיר גדולה אחת יש באי, השני בגודלו בין איי התעלה: סנט. הלייר, עיר הבירה. שאר השטח הוא שיר הלל לשלווה, לטבע, למרחבים, חופים יפים ועיירות דייגים ציוריות. את ההיסטוריה של גרנזי אפשר ללמוד מביקור במוזיאון המיוחד של שטחי קיר שנארגו על ידי אנשי הקהילה המקומית. היסטוריה מרתקת אף יותר יש לאירלנד, מדינה שחוותה שנים של סכסוכים פנימיים בין הקתולים לפרוטסטנטים, שהתחילו עוד בתקופת הנרי השמיני והגיעו לכדי פתרון רק בשנת 1998.
העיר בלפסט, בירת צפון אירלנד ששוכנת על גדת נהר הלאגאן, היא לא רק עיר תעשייתית גדולה וחשובה, אלא מוקד להתרחשויות ההיסטוריות והתרבותיות במדינה. בביקורנו בעיר נראה את חומת השלום – מפרידה בין רחוב שנקיל לרחוב פולס, בין הקתולים לפרוטסטנטים – ועליה עשרות ציורי קיר גדולים וכתובות שמביאים בתמונות את סיפור הסכסוך, שהגיע לשיאו האלים והמתוקשר בשנות ה-70. נקודות נוספות בבלפסט שנראה במהלך סיורנו בעיר: בניין העירייה, המרכז שוקק החיים של העיר, שעברה כל כך הרבה תהפוכות אבל כיום היא אסתטית, נעימה ומסבירת פנים לבאים בתחומה. משם נמשיך ונתרשם מבניין האופרה ומה"קראון ליקר סלון", הפאב המפורסם שנבנה ב-1885 – כי הרי טיול לאירלנד אינו שלם בלי לגימה מכוס בירה צוננת, המשקה הלאומי. על אף חשיבותה של בלפסט, המקום התיירותי ביותר בצפון אירלנד נמצא צפונית מהעיירה בושמילס ונקרא "סוללת הענקים" – תופעה גיאולוגית מדהימה של כ-40 אלף עמודי בזלת משושים וסימטריים צמודים, שחודרים אל תוך הים ויוצרים מראה בלתי נשכח. קסמו של המקום שאוב מאגדה על ענק סקוטי שיצא להילחם בגיבור מלחמה אירי, ודלק אחריו עד אירלנד. רעייתו על הגיבור כיסתה אותו בשמיכה והעמידה פנים שהוא תינוק. כשראה הסקוטי את גודלו של התינוק, הבין באימה שאביו חייב להיות גדול ממדים וברח בבהלה מהמקום תוך שהוא מנפץ את הסוללה המחברת בין אירלנד לסקוטלנד ויוצר במנוסתו את תוואי השטח הייחודי. אבל אם אתם מעוניינים בהסבר האמיתי לתופעה, הרי שהוא פחות מסעיר את הדמיון: מדובר בפעילות געשית שהובילה להתפרצות לבה נוזלית. כשהתקררה, הלבה התכווצה ויצרה את הסלעים המשושים.
בסמוך לעיר קורק, השלישית בגודלה באירלנד, נמצאת מצודת בלארני הגדולה שנבנתה בשנת 1446 על ידי מלך מונסטר וכוללת מערכת של מסדרונות אפלים שמובילים אל מרתפי עינויים. במרחק של 109 מדרגות, בראש המצודה, נמצאת אבן גדולה שעליה הכתירו מלכים. האגדה מספרת שמי שינשק אותה יזכה לצחות לשון וליכולת דיבור רהוטה. סמוך לבלארני נמצאת העיירה קוב, ששימשה נמל מוצא למאות אלפי מהגרים שנמלטו מהעוני ומחרפת הרעב ששררו במדינה ב-1846. מספרים שלא פחות משלושה מיליון איש עזבו את האי מדרכם לחיים חדשים וטובים יותר, רבים מהם מצאו את עצמם לבסוף באוסטרליה. אתר נפלא נוסף במסענו תהיה העיירה קינסל, לא רק עיר נמל יפה שמבצרים שומרים עליה, אלא מרכז הגסטרונומיה האירית שבה שוכן מבצר צ'ארלס, שהוא למעשה מערכת של חמישה מבצרים שיוצרים צורת כוכב ומציגים תצוגה היסטורית יפהפיה.


טיולים שיכולים לעניין אתכם

לוגו של וואטסאפ